«Tradiksion kréol»
In not non : ‘’Sonbrèr’’
Dann tan, té itilizé par bann dizèr kont, zordi i zoué ali dann maloya.
Famiy : ark mizikal
Matèryèl : lé fé èk in boi dir é tann (zavoka maron, boi liane…) sat i done lo son lé fé èk in kalbas.
Koman i zoué : i zoué dobout, i tienbo lark èk in min (andsi lo kalbas) é i frap la kord èk lot èk in ti bagèt i apèl ‘’Batavèk’’, lo min là i tienbo osi in ti mok néna lo grin konflor, ou kaskavèl. Lo mizisien i fé plizièr son i rouv ou i fèrm lo kalbas si son vant, é zoué lo kadans la kord èk in doi, in ti galé ou in piès métalik lé tienbo par la min i port lo Bob. Dot son i pé èt fé, fo tap si lo boi lo bob ou lo kalbas, èl lo ‘’Batavèk’’.
Grandèr : zanviron 150 cm
Po akonpanié : “Batavèk” (bagèt) - “Kaskavèl” (ti mok) - “Tigalé” (ou piès larzan).
Le Bobre
«Traduction français»
Autre Nom : “Sonbrér”
Autrefois, surtout utilisé par les conteurs, il est aujourd’hui dans le Maloya, la voix de cet esclave qui murmure sa complainte. "
- Famille : cordophone (Arc musical)
- Origine : afro malgache
- Matériaux : l’arc est réalisé dans un bois dur et souple (Zavoka marron, bwa liane etc...) le résonateur est quant à lui, réalisé avec une calebasse.
- Technique de jeu : le musicien joue debout. Il maintient l’Arc d’une main (au dessus du résonateur) et frappe la corde de l’autre à l’aide d’une fine baguette appelée “Batavek”, cette main tient également un petit Hochet avec manche appelé “Kaskavèl”, “Kavia” ou “Kavir”. Le musicien effectue des variations de son en ouvrant ou fermant le résonateur (en appuyant l’ouverture de la calebasse sur le ventre), et en jouant avec la vibration de la corde à l’aide d’un doigt, d’un petit caillou ou d’une pièce métallique tenue par la main qui porte l’Arc. D’autres sons peuvent être obtenus en frappant le bois de l’arc ou le résonateur, avec le “batavèk”.
- Dimension : Environs 150 cm.
- Accessoires : “Batavèk” (baguette) - “Kaskavèl” (Hochet) - “Tigalé” (petite pierre ou pièce de monnaie).
Kiltir Larénion